Dag 3 – Bellevue -> Coeur d’Alane

Eigenlijk zou dit een van de saaiste dagen van de vakantie worden. Maar door het bezoek aan Boeing zou het toch nog een bijzondere dag worden. Dus op naar Boeing door de ochtendspits van Seattle.Gisteravond maar aan de eigenaar van de camping gevraagd wat een goede vertrektijd zou zijn richting Boeing. En volgens haar was zeven uur de juiste tijd.. Vanmorgen dus maar om kwart over zes opgestaan, zodat we om zeven uur weg konden. Het ontbijt hebben maar in de camper gesmeerd en opgegeten. Op zulke momenten is zo’n camper best handig. Je hebt op bijna elk moment alles bij de hand. Vanuit de camping aan de zuidkant van Seattle togen we richting het uiterste noorden van Seattle. Er was een drukke ochtendspits, maar die stond gelukkig de andere kant op. Gelijk viel ook de aanwezigheid van de spitsstroken op. Als het rustig is kost het gebruik van de meest linkerstrook van de snelweg $0,75 en dat wordt duurder als het drukker is. En het bleek in Seattle inderdaad spits te zijn, maar gelukkig vooral in zuidelijke richting. In onze richting reed het perfect door, en om tien voor acht waren we bij Boeing.

Boeing

Een dagje later dan gepland kwamen we dan toch bij Boeing aan. Daar kregen we 3x te horen dat we geen rugtassen, wapens, electronica, telefoons en fototoestellen mochten meenemen. De rondleiding begon met een korte film over Boeing. De film was vol lof over de enorme prestaties die Boeing heeft behaald in het verleden, heden en ook in de toekomst. Daarna werd de groep verdeeld over twee bussen. Daarmee werden we gebracht naar het grootste gebouw ter wereld. Bij het gebouw moesten we via een onderhoudstunnel. Het is wel apart als je zo’n tunnel in loopt, en je kan het einde niet zien door de lengte van de tunnel. Ergens halverwege gingen we een lift in en kwamen we uit op een uitkijkplatform.

Je kon vanaf het platform over twee hallen uitkijken. Het ging om de hallen waar de 747 gebouwd werd. En wat je dan ziet is echt een enorme ruimte en overal (delen van) vliegtuigen. Het lijkt allemaal heel rommelig, maar als je goed kijkt en luistert naar het verhaal van de gids begin je de structuur te zien.Ondertussen gingen er wat sirenes en toeters af, omdat er een onderdeel werd opgetakeld en verplaatst naar de volgende fase.

BezoekBoeingHierna gingen we terug naar de bus die ons naar de volgende hallen bracht. Deze hallen liggen binnen hetzelfde gebouw, maar het lopen zou te lang duren. In deze hallen werden de 767 aan de ene kant en de 777-8 aan de andere kant gebouwd. En daar werd ene compleet andere wijze van bouwen gebruikt. Het was eigenlijk een soort langzame lopende band. De grote delen reisden door de hal met een continue snelheid van 2,4 cm/min door de hal. Eerst de ene kant op als grote losse stukken, en aan het einde van de hal werden ze samengevoegd en gingen ze weer in de baan er naast terug.

Tenslotte gingen we nog met de bus langs de spuiterijen. Hierbij namen we de route die de nieuwe vliegtuigen ook volgen. Deze route gaat over een snelweg. De vliegtuigen gaan alleen ’s nachts over dat viaduct. Het viaduct is namelijk te klein en de relingen worden dus verwijderd. En de aanblik van een nieuw vliegtuig dat de snelweg kruist via een te klein viaduct leidt overdag tot files en aanrijdingen op de snelweg zelf.

Uiteindelijk kwamen we weer terug bij een souvenirshop aan het begin van onze rondleiding. Al met al een hele leuke en interessante ochtend. Kirsten en NIels konden de uitleg niet helemaal volgen, maar vonden het wel erg indrukwekkend.

Vervolg

Na Boeing zijn we weer in onze camper gestapt om onderweg te gaan richting Yellowstone. We zijn daar nog lang niet, maar we hebben wel geprobeerd een heel eind te komen. We hebben rustig 90km/u gereden en lieten ons niet opjagen door de vrachtwagens. Zij zijn danwel aan het werk, maar wij hebben toch echt vakantie. We zagen onderweg het landschap veranderen van stad naar bossen naar heuvels naar bijna kaal en weer terug bossen. Aan het einde van de dag hebben we een camping opgezocht in Coeur d’Alane.

In totaal afgelegd 599 km (waarvan 92km heen en weer naar Boeing was)

Meer foto’s volgen later, want de internetverbinding is zeer slecht.

Over Jeroen

Jeroen (1973) is IAM Beheerder bij een van de grootste werkgevers van Nederland, Hij vind het leuk om de reis naar Canada voor te bereiden en dat te delen met anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *