Dag 10 – Deer Lodge -> Glacier

Vandaag hoefden we maar iets meer dan 300 km te rijden. Dus daar maakten we gebruik van om iets later op te staan. Ons doel was om naar West-Glacier te rijden zodat we morgen konden doorbrengen in Glacier. De rit verliep zo soepel dat we toch nog werden verrast.

We begonnen onze rit op de camping in Deer Lodge. Volgens de kaart en volgens onze inschatting zouden we vandaag niet veel bijzonders tegenkomen. Het eerste stukje hadden we al eerder gereden op de heenweg. Daarna een stuk op de snelweg richting het noorden over de snelweg. Omdat we nog steeds door Montana reden, bestond het uitzicht vooral uit enorme ranches. Soms was alleen de poort van de ranch zichtbaar en moest je maar raden waar de bijbehorende boerderij lag.

Highway 83Over Highway 87 reden we lekker richting het noorden Lolo Forest in. Iets te lekker, want spontaan begin het lampje van de benzine te branden. Even checken op de TomTom… 1 tankstation tien kilometer achter ons en eentje 38 km voor ons. Lampje brandt net, dus die 38 kilometer lukken nog wel. Gestaag nam de 38 af, 30, 20, 10, 5, 1,100m… en geen tankstation.

Even uitgestapt en aan een lokale caravanbewoners gevraagd. Die bevestigde ons dat er een tankstation was, tot vorige maand toen hij is afgebrand. Sindsdien moeten zij 48 kilometer rijden naar de dichtstbijzijnde pomp. Dat zijn dus de 48 die wij nu terug moeten met een brandend lampje. Die mevrouw had gelukkig nog een gallon benzine over die ze ons schonk. En rustig rijdend reden wij terug naar het tankstation. En met rustig bedoel ik dus ook 75 km/u waar je 90 mocht. We wilde tenslotte zuinig zijn. Onze achterliggers waren wat minder blij met ons, maar na een ruim half uur hopen kwamen we aan bij het tankstation. Hier ging er gelijk 188 liter benzine in de tank.  Zoveel hadden we nog niet eerder getankt.

Hungry Horse MotelNa het tanken gingen we opnieuw over Highway 87 door Lolo National Forest. Onze benzinemeter gaf weer lekker een volle tank aan. Het bos van loofbomen bleef zich voor ons uitstrekken, al leek de dichtheid soms wat minder te worden. Maar dan toch kwamen we na enige tijd langs Swan Lake te rijden. Vanaf dat moment werd het weer heuvelachtiger. Dan betekende dat we rustig aan bij onze bestemming aan kwamen. Tenminste dat dachten we, want even later reden we weer gewoon over plat akkerland. Dat duurde nog veertig kilometer, maar toen reden we eindelijk echt de bergen in. Met de Flathead-River aan onze zijde kwamen we eindelijk aan bij West-Gacier.

West-Glacier

Ingang West-GlacierWest-Glacier is, zoals de naam al zegt, de westelijke toegang tot Glacier National Park. Hier begint dan ook de fameuze Going-to-the-Sun-Road. Deze draaiden we dan ook linksaf op. Op onze zoektocht naar Junior Ranger Badges, stopten we bij het eerste informatiecentrum dat we zagen. Helaas, dat was een informatiecentrum over het Canadese deel van Glacier. Zij verwezen ons door naar het Apgar Visitorcenter. Gelukkig zouden we die nog passeren op weg naar onze camping “Fish Creek”. Terwijl we de beroemde weg verder volgden kwamen we iets na de brug bij de toegangspoorten van het park. Na een donatie van $30 voor een 7-dagen-pas mochten we verder.

Terwijl de  Going -to-the-Sun-road naar rechts verder het park in gaat, gingen wij rechtdoor om te parkeren bij het Visitor Center. Even nog wat ansichtkaarten gehaald, het opdrachtenboekje voor de Junior Rangers gehaald en Bear Spray gekocht. En toen op naar de camping.

Fish Creek

Onze plek op Fish CreekOp een paar kilometer van Apgar ligt de camping Fish Creek. Deze is bijna geheel ingericht voor campers. Enige punt daarbij is dat er geen water of elektriciteit is. Dat wordt dus de eerste twee dagen dat we de camper gebruiken zonder aangesloten te zijn. We weten morgen hoe dat is.

Een van de opdrachten voor de Junior Ranger badge is het bijwonen van een presentatoe van een echte ranger. Daarvoor kozen we de uitleg over gletsjers om negen uur in het lokale amfitheater. Daar werd op een geīllustreerde en duidelijke  manier uitleg gegeven over:

  • Amfitheater in Fish CreekDe hoeveelheid gletsjers in Glacier en de afname ervan
  • De verschillen tussen gletsjers en ijsvelden
  • De effecten van gletsjers op hun omgeving

Al met al een leerzame avond.

Morgen gaan we een stuk van Glacier bekijken.

Uiteindelijk dus door het tanken 423 km gereden i.p.v. de geplande 327 km.

Over Jeroen

Jeroen (1973) is IAM Beheerder bij een van de grootste werkgevers van Nederland, Hij vind het leuk om de reis naar Canada voor te bereiden en dat te delen met anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *