Dag 18 (deel 1) – Icefields Parkway

Onze dagen in Banff zitten er alweer op. We hebben nog steeds geen beren gezien, terwijl we wel bearspray paraat hebben staan. En vandaag gaan we naar Jasper. En dat betekent dat we over de Icefields Parkway gaan. Die staat bekend om zijn uitzichten en om de beren. Zullen we ze dan toch gaan zien vandaag?

Het is een zwaarbewolkte dag en door de bergachtige omgeving hangen de wolken tussen de bergen. Omdat het best een lange rit gaat worden en we een hoop willen zien, vertrekken we al om 6:50 vanuit Canmore. De eerste 80km van onze rit vandaag hebben we al een paar keer eerder gereden. Dat stuk is ook best een saaie snelweg. De snelweg heeft links en rechts graswallen en zijn ook voorzien van hekkentegen de wilde dieren. Maar ja, we moesten dit stuk nu eenmaal rijden om bij het begin van de Icefields Parkway te komen. Vlak na Lake Louise kwamen we bij de splitsing richting Glacier en richting Jasper. Drie dagen geleden kwamen we vanuit Glacier en nu gaan we richting Jasper. Om 7:45 passeren we de kaartcontrole voor deze weg. En nu zitten we op de Icefields Parkway, laat de beren maar komen.

Bow Summit

Cauldron Peak en Peyto LakeDe eerste stop die we maken is bij Bow Summit, het hoogste punt langs deze weg. We beginnen met een wandeling van tien minuutjes naar het uitkijkpunt. Daarbij klimmen we een klein beetje van 2085 meter naar 2115 meter. Tijdens de wandeling loop je voornamelijk tussen twee soorten naaldbomen:

• Engelmann Spruce
    Deze heeft puntige naalden die vierkant aanvoelen
  • Subalpine Fir
    Deze heeft zachte naalden die plat aanvoelen

Vanaf het uitzichtpunt heb je een uitgebreid uitzicht over Peyto Lake met de Peyto Gletsjer op de achtergrond. Peyto Lake  is helderblauw doordat het meer gevoed wordt vanuit de gletsjer. Door de wolken konden wij helaas de dichtstbijzijnde berg (Cauldron Peak) niet zien.

Panoramafoto van Peyto Lake

Mistaya Canyon

Ongeveer kilometer noordelijk van Peyto Lake ligt de Mistaya Canyon. Vanaf de parkeerplaats langs de weg is het ongeveer 500 meter lopen naar de canyon. Tijdens deze wandeling daal je zo’n 30m. Bij de canyon aangekomen zie je eigenlijk alleen een klein bruggetje. Aan de linkerkant van het bruggetje zie je de Mistay-rivier. En vlak voor het bruggetje wurmt de rivier zich een smalle canyon in.  Dit gaat gepaard met een ongelooflijk geweld. Dat geweld kan je ook nog zien als je tussen de planken van de brug naar beneden kijkt. Rechts van de brug kan je de rivier al niet meer zien. De canyon is daar zo smal en bochtig dat het water maar op enkele plekken zichtbaar is.

Na het bruggetje kan je een pad naar een uitzichtpunt volgen. Dat weggetje hebben we dus ook maar gevolgd en we liepen samen met een ander Nederlands gezin naar boven. Na 500 meter blijkt het uitzicht op de canyon toch het mooist als je beneden staat. Het paadje gaat nog 4,5 km door naar Mount Sarbach, maar dat zagen we pas toen we weer op de parkeerplaats waren.

Iets na de Mistaya-canyon komt er een afslag in de Icefields Parkway naar de plaats Rocky Mountain House. WIj vervolgen onze weg richting Jasper.

Parker Ridge

Uitzicht op de Icefields ParkwayWeer ruim 30 km verder doemt de berg Parker Ridge op. Deze berg valt omdat je er vanaf de zuidkant bijna recht op af rijdt. Net voor de berg buigt de weg dan af naar het westen. Op de helling van een uitloper van de berg maak je dan een draai van 180 graden en begint de klim omhoog. En als je dan in het verlengde van de Icefields Parkway rijdt is er een uitzichtpunt. Vanaf dat punt kijk je uit over de weg en de vallei waar je net doorheen reed. Zo zie je bijvoorbeeld de North-Saskatchewan-rivier liggen naast de weg. Direkt na het uitkijkpunt draai je dan weer de goede richting op. En als je denkt dat de klim voorbij is dan heb je het mis. Na de bocht volgt er nog negen kilometer tot aan de Sunwapta Pass. Tot aan die pas blijven we stijgen. Op het hoogste punt rijden we Banff National Park uit. Het vervolg van de weg door Jasper National Park komt in een volgend artikel

Over Jeroen

Jeroen (1973) is IAM Beheerder bij een van de grootste werkgevers van Nederland, Hij vind het leuk om de reis naar Canada voor te bereiden en dat te delen met anderen.

2 gedachten over “Dag 18 (deel 1) – Icefields Parkway

1. Wat een leuke website, Jeroen! Geweldig dat je net zo enthousiast over Canada bent als ik! Ik ben er al 22 keer geweest nu, maar elke keer vind ik de Icefields Parkway een van de heerlijkste regio’s van Canada.
    Wellicht een leuke aanvulling: op mijn eigen website geef ik reistips voor iedereen die naar Canada op vakantie gaat.
    Hartelijke groet, Jasper

1. Hoi Jasper,

Je reactie was even ondergesneeuwd onder alle spam. Leuke website heb je. Kwam nog wel nuttige punten tegen voor de volgende reis (over 4 jaar pas).