Vanuit Nederland zijn er een hoop mogelijkheden om richting Canada te vliegen. De vluchten lijken allemaal gelijk, maar als je wat beter kijkt zitten er soms grote verschillen tussen.
Rechtstreekse vluchten
Voor een rechtstreekse vlucht vanuit Nederland moet je vanuit Amsterdam vertrekken. Ook in België is er maar één mogelijkheid, namelijk Brussel. Ons andere buurland Duitsland biedt keuze uit München en Frankfurt am Main. In onderstaand overzicht staan de maatschappijen genoemd die rechtstreeks vliegen:
Rechtstreekse vluchten naar Canada
Naar | Amsterdam | Brussel | Frankfurt am Main | München |
---|---|---|---|---|
Calgary | ![]() ![]() | ![]() | ||
Edmonton | ![]() | |||
Montréal | ![]() | ![]() ![]() | ![]() ![]() | ![]() |
Ottowa | ![]() | |||
Toronto | ![]() ![]() ![]() | ![]() | ![]() ![]() | |
Vancouver | ![]() ![]() | ![]() |
De maatschappijen
Omdat zowel Frankfurt als Munchen niet echt naast de deur liggen, nemen we die hieronder niet mee.
KLM
KLM is de oudste van deze vier en vliegt al rond sinds 1919. Van dit lijstje vliegt de KLM het meest frequent op de verschillende steden. Direct minimaal 1x per dag en met 1 overstap soms wel 20x per dag. (Daarbij is een deel van de vlucht meestal met een andere maatschappij).
Air Transat
Air Transat is een relatief jonge Canadese chartermaatschappij en de kleinste van dit rijtje. Zij vliegen in de maanden mei tot en met oktober tussen Canada en Europa. In de andere maanden richten zij zich op het Caraïbisch gebied. Als ze op Europa vliegen doen ze dat tussen de 1 en 4 keer per week.
Air Canada
Air Canada is de grootste maatschappij van deze vier. met ruim 200 toestellen. De maatschappij bestaat sinds 1937 en is sinds 1964 de nationale maatschappij van Canada. Vanuit Nederland kan men alleen direct vliegen met de twee hubs van Air Canada in Montréal en Toronto. Maar met een overstap erbij is bijna elke grote stad in Canada te bereiken.
Brussels Air
Brussels Air is tenslotte ruimschoots de jongste maatschappij van dit rijtje. Zij bestaan pas sinds 2007 en zoals de naam al zegt heeft deze maatschappij Brussel als centrale hub.
In-flight entertainment
KLM
In-flight entertainment wordt geboden op individuele schermen en de nieuwere toestellen hebben de gelegenheid om telefoons via USB op te laden of muziek vanaf USB af te spelen. Tegen betaling is er ook in verschillende toestellen Wifi beschikbaar.
Air Transat
De In-flight entertainment is een geval apart bij Air Transat. De nieuwere modellen hebben individuele schermen. Maar de eerdere modellen van de Airbus A310 hebben alleen gedeelde schermen.
Om toch eigen films te kunnen zien, is er een app beschikbaar in de Apple App Store en in de Google Play Store. Wij kunnen niet uit eigen ervaring spreken, maar de reviews bij Apple en Google doen toch het ergste vrezen. Nadeel van films bekijken op je eigen telefoon is dat je accu dat doorgaans niet de hele vlucht volhoud. En aan boord zijn er geen oplaadmogelijkheden, dus je zal zelf voor een powerpack moeten zorgen.
Air Canada
Ook bij deze maatschappij zijn alle stoelen voorzien van een touchscreen voor het nodige vermaak. Tevens is er tegen betaling op alle toestellen wifi beschikbaar.
Brussels air
Elk vliegtuig in de economy class beschikt over een 8,9-inch persoonlijk touch-screen. Een optie die de andere maatschappijen niet bieden (zover na te gaan), is de gratis digitale versie van de krant van de dag zelf en de dag erna.
Bagage
Qua bagage hanteren de maatschappijen voor de ruimbagage nagenoeg dezelfde normen alleen sommige details verschillen. Daarom hier een overzicht:
Maatschappij | Ruimbagage | Handbagage (tas) | Handbagage 2 |
---|---|---|---|
KLM | l+b+h < 158cm max. 23kg | max. 55 x 25 x 35 cm Samen met het andere stuk max. 12 kg | 1 accessoire: handtas, aktetas, camera of laptop |
Air Canada | 23 kg | 23 cm x 40 cm x 55 cm 10kg | 16 cm x 33 cm x 43 cm max. 10kg |
Transat Air | l+b+h < 158cm max. 23kg | 23 x 40 x 51 cm Max. 10kg | 1 cameratas, laptop of handtasje. |
Brussels Air | l+b+h < 158cm max. 23kg | 1 st Max 12kg | 1 handtas, cameratas, laptoptas, aktetas of jas. |
Batterijen/powerpacks
Deze noemen we even apart. Zeker omdat men er waarschijnlijk wel eentje nodig heeft per persoon bij een vlucht van Air Transat. De lithiumbatterijen die men mag meenemen vallen onder de internationale regels van de IATA en komt hierop neer:
< 100 Wh => onbeperkt in de handbagage, niet los in de ruimbagage.
100 – 160 Wh => Max. 2 in de handbagae, voor uirmbagage toestemming maatschappij nodig
>160 Wh => Alleen te vervoeren als vracht
Hoe bereken je de Wh-waarde van een USB-powerpack?
Op een powerpack staat meestal een mAh waarde, bijv: 10000 mAh. Deze waarde deelt men eerst door 1000 om om te rekenen naar Ah. Daarna nog vermenigvuldigen met de spanning die wordt geleverd. In geval van USB is dat 5V. In dat geval is 10000mAh dus 50Wh. Dat houdt in dat de grenzen in bovenstaand lijstje liggen bij 20000 mAh en 32000 mAh.